Congratulations! Your support has been successfully sent to the author
Próza
Szépül

Szépül

Published Jun 28, 2023 Updated Jun 29, 2023 Culture
time 7 min
CREATIVE ROOM

Próza

Homepage
0
Love
0
Solidarity
0
Wow
thumb 0 comment
lecture 73 readss
0
reaction

On Panodyssey, you can read up to 30 publications per month without being logged in. Enjoy29 articles to discover this month.

To gain unlimited access, log in or create an account by clicking below. It's free! Log in

Szépül

 A Kossuth utca öles léptekre csábította. Régen mindig átadta magát a lejtőnek, hagyta, hadd vigye a lendület. Akkorákat lépett, mintha nemcsak ő mozogna, az utca is szaladna felfelé a talpa alatt.

– Kicsit lassíts – kérte Maja.

 Az álmodozástól teste valóban meglódult.

– Ne haragudj, elméláztam.

  Szép lassan mentek, kéz a kézben. Miután leértek, elnyaltak egy fagyit, közben hallgatták a Megyeház téri koncertet. A zenekart és a közönséget eltakarták a fenyők, az Eye of the Tiger szólt, kissé hamisan. Az Óváros tér felé kanyarodtak. A téren kézműves holmikkal telerakott bódék, a büfé körül lángost falatozó turisták. Követte Maját a levendulás standhoz, megszimatolta, amit az orra alá nyomott.

 A nevét hallotta a háta mögül, megfordult.

 Emlékeiben Tündi teltebb volt, hosszú, sötét haját összekötve hordta.

   Köszöntötték egymást.

– Jól nézel ki – mondta a sovány, oldalt felnyírt hajú nőnek.

 Arca sápadt, itt-ott kisebb ráncok, de mosolya, barna szeme a régi.

– Egyedül? – kérdezte.

 Tudott a válásról, látta az interneten, hogy megint a lánykori nevét használja.

  Tündi bólintott.

– Betegszabi. Levonatoztam, mert kíváncsi vagyok, mit művelnek a várossal. Voltál a Kálvária-dombnál? Rá sem lehet ismerni.

– Tényleg?

  Észbe kapott, és tétován bemutatta Majának.

– Ő Tündi, szaktársak voltunk.

 Puszizkodtak. Maja szégyellősen összefogta a kardigánját alig domborodó hasa előtt.

– Amíg vásárolsz, felmegyünk a Vár utcába, nem gond?

 Meglepődött saját merészségén, egyúttal elfogta a szégyen, amiért szabadulna terhes feleségétől.

– Szörnyen elfáradtam, beszélgessetek nyugodtan, csak el ne vesszetek.

 Maja nem féltékeny típus. Megcsókolta, mielőtt otthagyták.

  A Tűztoronynál jártak.

– Jó itt lenni, mégis idegennek érzem magam – mondta Tündi. – Épül, szépül, de egyre kevésbé otthonos.

– A sok ember teszi, majd lecseng ez is – felelte. – Mennyit csúszkáltunk itt télen, alig találkoztunk valakivel.

  A Hősök Kapujánál új kilátó nyílt. A mellvédnél nem volt hely, a kirándulók a panorámában gyönyörködtek, vagy a közeli ásványárus asztalát vették körül. Tündinek pipiskednie kellett, hogy kilásson a fejek fölött. Mögöttük egy perc alatt elállták az utat, a beszéd felhangosodott, kisfiú siratta a leejtett fagyiját, egy dakszli csaholásba kezdett. Oldalazva menekültek ki a csődületből.

 Tündi ugyanúgy sétált mellette a szűk utcán, mint elsőéves korukban, ruganyos léptekkel, karjait himbálva. Akkoriban arról vitáztak, ki a jobb gitáros, Alexi Laiho vagy Kirk Hammett, és nevettek az olyan fontoskodó, hülye szavakon, mint interpretáció meg proszeminárium.

– Ez a szín nem passzol ide!

  Követte Tündi tekintetét az élénk kékre festett homlokzatig.

– Furcsa. Mármint szép lenne, csak valahol máshol.

  Utolértek egy nyugdíjas csoportot, az idegenvezető a királynőkről mesélt. Az utca a Szentháromság tér felé haladva szélesedett.

– Hogy’ kerül ide ez a csupaüveg épület? – Jobbra bökött. – Nem éppen barokk, de klasszicistának sem mondanám.

  Tündi vállat vont.

– Glasszicista.

  Nevettek.

 A téren felállított színpadon idős néni népdalt énekelt. Az Érseki Palota előtt lovasok sorakoztak huszárviseletben, kínai fiatalok videózták őket.

  Átnyomakodtak a tömegen.

– Bemenjünk a székesegyházba?

– Talán visszafelé.

  Tündi előreszaladt. Már látszott az utca vége és a kilátóterasz fölé magasodó királyi pár szobra.

 A Vár utca 39-nél az ajtó tárva, mellette kiállítást hirdető molinó. Szemben az egykori kollégium elhagyatott. A régi fal a mindig becsapódó kapuval eltűnt, az udvar helyére kavicsot szórtak.

– Ide nem jutunk be – mondta csalódottan.

 Tündi karon ragadta, és behúzta a 39-be. Szorítása erős volt, túlságosan intim. Most értette meg, hogy valami jóvátehetetlen dolog történt.

 A földszinten kávézó nyitott. A kert a viaduktra néző kilátással még megvolt, látogatók tolongtak odakint. Közös múltjuk eltűnésének ijesztő gondolatától hajtva szaladtak fel az emeletre. A tanszéki irodák és az előadó helyén kiállítótermek, frissen lerakott parketta illata, üvegvitrinekben régészeti leletek, a monitorokon helytörténeti információk. Próbaképpen lenyomta a könyvtár jelöletlen ajtajának kilincsét. Hiába, nem nyílt.

– Emlékszel azokra a dohos fotelekre, amikben vizsga előtt ücsörögtünk?

  Tündi arcán mosolyféle suhant át.

– Nézzük meg az alagsort! – kiáltotta, és már robogtak is le a lépcsőn.

 Odalent csak a szépen felújított mosdó üzemelt, zúgtak a kézszárítók. Beljebb sötétség, a tantermek nehéz faajtajai zárva. Legalább elintézték a pisilést.

 Visszamentek István és Gizella szobrához. Alattuk a völgy fenséges látványa. Kihajoltak a mellvéden.

– Jelentem, a Séd folyása nem változott.

  Gondolt egyet, kinyitotta a Google Maps alkalmazást, kisvártatva megjelent a Vár utca képe.

– Figyelj csak – mutatta Tündinek –, még nem frissült, utoljára 2011-ben fotózták.

– Induljunk, a feleséged biztosan aggódik.

– Várj, gyere!

 A terebélyes fák alatt megbúvó keskeny udvart bal felől a várfal határolta a Benedek-hegyre néző ikerablakaival, jobbról a földszinti nagyterem, ahova a hírhedt leíró nyelvtan előadásokra jártak, és ahonnan együtt távoztak egy emlékezetes tavaszi estén. Bekukucskáltak. Sárga kukák, mellettük talicska, építési törmelék.

– Az egész romokban, kiábrándító. Mármint tök szép lesz, amikor befejezik, gondolom.

– Emlékszel a szakestre, amikor itt hevertünk bebólézva, és a Karesz rád mozdult?

  Tündi felhorkant.

– Hogyne. Szegény Karesz, minden csajra rányomult.

– Adtad alá a lovat, valld be.

– Kicsit megsajnáltam.

– De aztán rosszul lettél.

– Szerencsére.

– És hazavittelek.

– Mennünk kéne.

– Miért vagy betegszabin?

  Egy hosszúra nyúlt pillanat végén Tündi felsóhajtott.

– Nézz rám.

  Arca beesett, a haja ritkul.

 Kérdezni akart, de nem találta a megfelelő szavakat. Hallgattak egy percig, aztán egymásba karolva elindultak lefelé.

– Fiú lesz vagy lány?

– Tessék?

– A gyereketek.

– Kislány lesz.

– Gratulálok.

 

Kép: Fortepan / Gyulai Gaál Krisztián

lecture 73 readings
thumb 0 comment
0
reaction

Comments (0)

Are you enjoying reading on Panodyssey?
Support their independent writers!

Prolong your journey in this universe Culture
Ecartelé
Ecartelé

Un mot d'un dictionnaire, ma définition, vôtre sourire, ma joie.

Bernard Ducosson
1 min

donate You can support your favorite writers