Congratulations! Your support has been successfully sent to the author
Züberoako Üsantxa / La Coutume de Soule

Züberoako Üsantxa / La Coutume de Soule

Published Aug 4, 2021 Updated Aug 4, 2021 Politics
time 10 min
1
Love
0
Solidarity
0
Wow
thumb 0 comment
lecture 267 readss
1
reaction

On Panodyssey, you can read up to 30 publications per month without being logged in. Enjoy29 articles to discover this month.

To gain unlimited access, log in or create an account by clicking below. It's free! Log in

Züberoako Üsantxa / La Coutume de Soule

 

  • Züberoa Herria - Le Pays de Soule' libürütik hartürik (Elkar 2013) / Tiré du livre 'Züberoa Herria - Le Pays de Soule' (Elkar 2013).  
  • Idatzi hau Jean-Louis DAVANT Euskaltzain eta historia ikerzaleak izkiribatürik da / Le présent texte est l'oeuvre de l'Académicien Basque et historiographe Jean-Louis DAVANT. 

Idazki horrek Züberoa xaharreko züzenbide püblikoa eta pribatüa biltzen dütü. François 1er Frantziako erregearen manüz izkiribütan ezarri züen 1520anZüberoako Estatüek. Lana bi astez egin züen. Gaskoin orokorrez idatzirik da, eta ez erran ohi den bezala, biarnesez : dei kortez, Züberoa Lannes edo Landetako « sénéchaussée » delakoan zen, eta, zonbaiten ustez, hanko epaileez entelegatü izateko gisan izkiribatü züen. Bena, bestalde, jakin behar da gaskoin mintzajea, zabalkiago, Akitaniako hizkuntza administratiboa zela dük ingelesen denboratik.

Baigorriko Izpegi argitaletxeak berriz agertü dü 1993an, frantses ützülpenarekin, honen egilea delarik Michel Grosclaudebiarnes irakaslea. Behar diren argibideak ere zor deitzogü.

A – Lürraldea nola zen antolatürik

Administrazione bat oso fia bazüan Züberoa xaharrak, eraikidüra güziaren fundamenak zirelarik etxea eta parropia. Herritar izatea etxeak emaiten züan, eta ez odolak. Parropia hanitx bazen : lehenagoko bizpahiru parropiaz eginik dira oraiko gure herri haboroxeak, izen bikoitz edo hirukoitzek erakusten düen bezala : biga ziren, adibidez, Ürrüstoi eta Larrabile, Maule eta Lextarre ; hiru, aldiz, Mitikile, Larrori eta Mendibile.

Parropiak biltzen ziren saldo txipika, « vics » edo « dégairies » deitüriko kartieletan : zazpi ziren Züberoa güzian, laster ikusiko dügun bezala.

Gure piramidan gorago joanez, zazpi « vics » edo « dégairies » horik hiru zatitan jüntatzen ziren. Eta hona Züberoako hiru « messageries » edo zati nabusiak : Basabürüa, Arbaila eta Pettarra, bakoitxa bere bizpahiru « vics » edo kartielekin :

1/ Basabürüa (oihanbürüa) :

  1. Ibar esküina (goitikoan : Alozerik Lakarrira, Gamere-Zihiga eta Zühara barne)

  2. Ibar exkerra (Atharratzerik goiti)

2/ Arbaila :

  1. Arbaila txipia : mendi horren kantüan, Garindaine barne

  2. Arbaila handia : kürkürü zabalagoa, Arrokiaga eta Gotaine-Irabarne hartüz

3/ Pettarra :

  1. Larüntze kantüko parropiak

  2. Arüe üngürükoak

  3. Domintxaine aldekoak.

« Pettarra » (petiarra) deitzen da Pettarreko jentea ere, eta ez « pettarresa » : ez gira Biarnon. Horrez, ikus Louis Ligetxen kantoreak.

Parropian hasirik, mail bakoitxak bere kargüdüna bazüan.

B – Potereen banaketa

1/ Potere « exekütibo » edo betearazlea, bereziki gobernü militarra, Züberoako bizkonteak züan lehenago. Bena gero, kargü hori galdü zenean, erregea Züberoako jaun sartü zen xüxenka.

Haatik, bere peko bat heben izentatzen züan, kapitain-gaztelüzaina, Züberoako gobernaria, leheneko bizkontea bezala, Maule gaineko gaztelü zaharrean egoiten zena, artetarik bederen.

Erregearen prefeta bezala zen.

2/ Potere jüdiziala, jüjatzeko ahala, epaile lana, jaunen eskü zagoan. Matalazen denboran, 61 ziren, Louis de Froidour oihanzain handiaren arabera (Le Païs de Soule, Nussy Saint-Saëns, P. 194). Astean bi aldiz jüjatzen züen Lextarreko intzaurtzearen üngürüan. Hau, 1515 altean hil zen, eta horren leküan « Kürütxe xuria » eraiki züen Maulekiko mügatik hüllan. Astean behin epaile laneala deitürik zen Züberoako « potestat » bakoitxa, hamabostetik jaun txipiago bakoitxa. Jüjeen bürü zen bizkontea, geroago kapitain-gaztelüzain, gobernaria. Epai edo jüjamentü batez dei egiten ahal zen bizkonteraren aitzinean, eta kargü hori galdü ondoan Lannes edo Landetako « sénéchaussée » dei kortean, berantean Bordelen.

3/ Legea eta legarra popülü güziak bozkatzen zütüan, dela xüxenka (hastapenetan), dela delegatüen arartez. Hatsarrean denak biltzen omen ziren gisala. Bena zer erran nahi dü « denak, oro, güziak » delako horrek ? Etxeko jaunak ? Ala segürrago etxekal norbait, orano ere eztei, ehortzeta eta gerkakizün sozial elibatetan üsatzen den bezala ?

Batzüen arabera, Gotainen edo Irabarnen biltzen ziren, oihanean gisala ; besteen ustez, Jentainekoan ; bena gero ja Lextarren, hura beitzen Züberoako hiribürüa, aldiz Maule bizkonteen hiria, eta gero erregeena, hots potere « politiko-militar » edo betearazlearen kokagünea.

Züberoako Estatüek beste izen bat ere bazüen : « Orda Kortea », « tocsin » delako ordaz edo zeinü danga zalheaz parteliantak biltzera deitzen beitzütüan. Frantzesez « Cour d’Ordre » gaizki deitü Orda Korte horrek bi parte bazütüan : Korpitz Handia eta Zinbideta. Korpitz Handikoak nor ziren : apezak eta jaunak. Beste züberotarrak Zinbidetan biltzen ziren. Zinbideta ere frantzesez gaizki deitürik da « Silviet » basa izenez : hortik balinba oihanetan biltzen zirelako ustea. Haütetsiek ZIN egiten züen, eta zinegotziak (jurats) ziren.

Korpitz Handiaren deliberoek, lege izateko, Zinbidetaren baimena behar züen. Horrez, popülüak züan azken hitza. Jüntatik landa, delegatüek beren botzemaileengana joan behar züen, eta hurak ez baziren akort deliberatü zenarekin, arrahaste ! Ez zen orai bezala txeke xuri bat sinatürik haütetsier emaiten : « mandat impératif » delakoa zen, hots botzemaileek manatüa delegatüek bete behar züen Lextarreko bilküran.

Maleruski, horrek ere azken bat üken züan. 1730-1733 urteetan, Zinbideta ezabatüren düe Hegoburu Züberoako sindikak eta jaunek, Louis XV erregearen baimenarekin, nahiz Paueko epaileek popülüari arrazu eman zeien « Nafarroako Parlamentüan ».

1789an, Frantziako Iraültzak Züberoa Herria ezabatüko dü, Lapurdi Herria eta Nafarroa Behereko erresuma bezala. Hastean, zinez behera joanen da heben botzemaileen saldoa, aski legar pakatü behar beitzen hortako. Beraz, heben demokrazia gibel joan zen. Haatik, 1848an jinen da, II. Errepüblikarekin, gizon güzientzat bozkatzeko züzena, eta 1944an, de Gaulleri esker, emazteentzat ere. Bestalde, Züberoan eta üngürüko lürraldeetan, lüzaz baztertürik egon ziren jente kente elibat : agotak eta buhameak. Errepüblikan emeki-emeki besteen heineala heltüko dira.

Züberoako erredola

Züberoako ikurra (bai eta Maulekoa) txütik dabilan leho bat da. Gure bizkonteena zen.Baskoniako düketarik zükeien. Lehentze ikus daite 1274ko agorrilaren 27an sinatüriko dokümentü batetan. Egün hortan Mauleko Oier III, Xiberoko hamabigerren bizkonteak, azkena dateanak, Nafarroako Estatüen jüntan parte hartzen dü, erresumako zaldün eta « ricombre » bezala : hor Joana erregiña adineala hel arte gobernatzeko haütatürik da Pedro Sanchez, Monteagudoko jauna. Oierrek jüntako agerietan bere sinadüra lehoaren itxüraz bermatzen dü. Ipuin baten arabera, Mauleko jaun batek leho bat eho züan gisala Matalon delako mendian : bena lehorik bazena Xiberoan ? Aldiz Samson eta lehoaren güdüka itxüratürik ikus daite Santiago bideetako elizetan, hala nola Aucheko Saint-Orensen, üdüriala Antso Mitarra (Menditarra ote ?) Baskoniako printzea ohoratzen düan hilarri batetan : jaun hori 850 urte altean gure nausi agertü omen zen.

 

La coutume de Soule

La Coutume de la Soule fut donc rédigée en 1520 par les Etats de Soule (Cour d’Ordre) sur l’ordre de François 1er. Elle fut imprimée en 1553 à Bordeaux. Les Editions Izpegi de Baïgorry ont repris le texte gascon en 1993, avec la traduction, les notes et les commentaires en français du professeur Michel Grosclaude. Ce texte embrasse tout le droit, public et privé. Le droit public définit les institutions du pays, qui sont fort complexes.

A – L’Organisation territoriale du « Païs de Soule »

A la base de la société, l’on a la maison (« le feu ») et la paroisse. L’habitat donne la « citoyenneté » (avant la lettre) : c’est le droit du sol, comme d’ailleurs dans les autres territoires basques.

1/ Plusieurs paroisses forment ensemble un vic ou dégairie, avec à sa tête un dégan (doyen) élu. Celui-ci préside l’assemblée générale des habitants, qui décide des affaires locales.

2/ Plusieurs vics forment ensemble une messagerie. Il y en a trois :

  • la Haute-Soule, Basabürüa (la tête boisée, « basoa » étant le bois, la forêt), avec deux vics : le Val Dextre (d’Alos à Lacarry) et le Val Senestre (au dessus de Tardets)

  • Les Arbailles (Arbaila, au singulier en basque), subdivisé en Petite Arbaille (au pied du massif, plus Garindein) et en Grande Arbaille (jusqu’à Roquiague et Gotein-Libarrenx compris)

  • La Basse-Soule ou Barhoue (Pettarra), avec 3 vics : Domezain, Aroue et Laruns. L’habitant aussi est « pettarra », et non « pettarresa », invention récente, inutile et même désobligeante avec sa terminaison allogène, tout comme « basabürüesa » au lieu de « basabürütarra ».

B – Le système de gouvernance du « Païs de Soule »

1/ Le pouvoir militaire et judiciaire appartient au vicomte, et après 1307, au capitaine-châtelain, gouverneur de la Soule. Il réside plus ou moins au château fort de Mauléon. Contrairement aux idées reçues, il n’a pas tous les droits. Dans sa rubrique II, la Coutume dit : « ledit châtelain ou capitaine doit faire serment au dit pays qu’il gardera et observera et fera garder et observer les fors et (la) coutume du dit pays, et administrera la justice sans aucune partialité et gardera et défendra les habitants du dit pays… ». Ce propos est conforme à la ligne générale de la Coutume. Celle-ci débute ainsi : « Par la Coutume observée et gardée de toute antiquité, tous les natifs et habitants de la terre (de Soule) sont libres et de franche condition, sans tache de servitude. ». Le servage n’existe pas en Soule, ni d’ailleurs dans les autres provinces basques. Mais il a pu arriver que le capitaine-châtelain abuse de son pouvoir : le meurtre de Béretérèche en est un exemple tragique, en admettant que le gouverneur Beaumont en soit bien le responsable.

2/ Le pouvoir législatif et de gestion appartient à tous les Souletins. Ils se réunissent en assemblée générale dans les Etats de Soule ou Cour d’Ordre : ils y sont appelés par le tocsin, « orda » en basque. Cette Cour de Licharre vote l’impôt direct et administre la pays : travaux publics, ponts et chaussées, autodéfense militaire de la Soule, organisation judiciaire, pénitentiaire, etc…

La Cour d’Ordre est formée de deux assemblées : le Grand Corps et le Sylviet. Le Grand Corps réunit le clergé et la noblesse. Celle-ci comprend tous les propriétaires de maisons nobles, dont les principaux sont les dix « potestats » : les seigneurs de Charritte de Bas, Chéraute, Domezain, Espès, Etcharry, Gentein, Lacarry, Olhaïby, Ossas et Sibas. La noblesse de Soule (et des autres provinces basques) est réelle et non héréditaire : elle est basée sur le droit du sol, et non du sang, comme la « citoyenneté » souletine.

Le clergé est représenté par l’évêque d’Oloron (ou son vicaire général de Soule), plus les six abbés, commandeurs ou prieurs de Sainte Engrâce, Larrau, l’Hôpital Saint Blaise, Barraute (Mauléon), Ordiarp et Pagolle.

Le peuple ou tiers-état comprend tous les autres habitants de la Soule. Ils se réunissent en Silviet, « Zinbideta » en basque, de « zin » ou serment : d’où les jurats ou « zinegotziak », vieux mot souletin récupéré par l’Académie de la Langue Basque Euskaltzaindia. Au début, la présence de chacun était obligatoire, sauf cas de force majeure comme la maladie. C’était la démocratie directe. Avec le temps l’on a pu déléguer des représentants, mais avec mandat impératif.

Le Silviet a un droit de véto sur les décisions prises par le Grand Corps : en fin de compte, l’assemblée populaire a le pouvoir de légiférer, de gérer et d’administrer.

Le tiers-état élit son syndic, le Grand Corps élit le sien, et les deux groupes ensemble désignent le syndic général du « Païs » de Soule.

3/ La justice est rendue par les nobles siégeant à tour de rôle. Il y a deux séances par semaine. Les dix potestats sont convoqués une fois sur deux, donc chaque semaine, les autres une fois sur quatre, donc tous les quinze jours. Trois juges siègent ensemble. Le tribunal est présidé par le vicomte, et après 1307 par le capitaine-châtelain, gouverneur de la Soule.

Les audiences avaient lieu près du noyer de Licharre. Cet arbre mourut vers 1515 : il fut remplacé par la « Croix blanche ». Le justiciable pouvait faire appel auprès du vicomte de Soule. Après l’abolition de la vicomté en 1307, la cour d’appel sera la sénéchaussée des Lannes (Landes), puis celle de Bordeaux.

L' écusson de la Soule

L’emblème de la Soule (et de Mauléon) est un lion debout. Il vient des vicomtes de Soule. Ils l’auraient reçu des ducs de Vasconie ou Gascogne. Il apparaît pour la première fois sur un document daté du 27 août 1274. Ce jour-là Auger III de Mauléon, douzième vicomte de Soule, qui sera aussi le dernier, assiste comme chevalier et ricombre de Navarre à l’assemblée des Etats qui nomme Pedro Sanchez de Monteagudo gouverneur du royaume pendant la minorité de la reine Jeanne. Auger contresigne les actes officiels de cette réunion en y apposant son sceau à l’effigie du lion. Quant à la légende, un seigneur de Mauléon aurait tué un lion sur la colline Matalon : très improbable ; sans doute un remake de Samson et du lion, dont la scène jalonne les chemins de Compostelle, notamment par la stèle de Saint-Orens d’Auch attibuée au prince de Vasconie Sanche Mitarra (Menditarra, le montagnard ?), qui serait apparu vers 850.

lecture 267 readings
thumb 0 comment
1
reaction

Comments (0)

You can support your favorite independent writers by donating to them

Prolong your journey in this universe Politics
Pétition
Pétition

Un mot d'un dictionnaire, ma définition, vôtre sourire, ma joie.

Bernard Ducosson
1 min
Du bonheur au Bhoutan
Du bonheur au Bhoutan

ou ; ce 20 mars 2024  journée internationale du Bonheur, saluons le Bhoutan considé...

Bernard Ducosson
1 min
Maréchal
Maréchal

Un mot d'un dictionnaire, ma définition, vôtre sourire, ma joie. Le plus haut titre mi...

Bernard Ducosson
1 min

donate You can support your favorite writers